AGF / Ceres Park - Don't Waste It

AGF / Ceres Park

Branche

Sport
Event

Kompetencer

Affaldssortering
Udvikling af nyt materiel
Rådgivning
Uddannelse af drift og frivillige

År

2020-2025

Fuld skrald på affaldssortering

Formål: AGF præsenterede i foråret 2020 deres nye vision for miljøansvar og bæredygtighed. En stor del af dette initiativ bygger på, at de ønsker at bruge deres platform til at inspirere og informere publikum på Ceres Park, såvel som eksterne parter. Efter rådgivning fra Sofie besluttede AGF at gå all-in på bæredygtighed, hvilket bl.a. kommer til udtryk ved, at der nu er indført fuld affaldssortering på Ceres Park.

Løsning: Med udgangspunkt i årelang erfaring fra festivalbranchen og innovativ tankegang har Rethink Event i samarbejde med AGFs renovationspartner Johannes Sørensen og Sønner udviklet den affaldssorteringsløsning, som nu bruges blandt publikum på Ceres Park.

For at kortlægge hvilke fraktioner der skulle sorteres i på Ceres Park, var det afgørende at kigge på, hvad der bliver indkøbt og i hvilke mængder. I samarbejde med AGF er der blevet udvalgt følgende fire fraktioner inde på stadion: Plastikkrus, paphåndtag, madaffald og restaffald. Derudover bliver der sorteret i pant og restaffald uden for stadion.

Løsningen er udviklet således, at indsatserne kan sættes i standardmateriel, hvilket gør det let anvendeligt for driften på Ceres Park. Indsatserne er designet ud fra tre faktorer: de skal fungere i praksis, de skal have et æstetisk flot udtryk, og de skal være brugervenlige. Disse tre faktorer ligger til grund for det endelige resultat. I designprocessen er der tænkt alt ind fra farver, former og illustrationer til mål, låsemekanisme og hældning.

Resultat: Rethink Event lavede i samarbejde med chef for Branding og Bæredygtighed hos AGF A/S, Anne Jensen, en test af den nye affaldssorteringsløsning. Dette blev gjort ved at sætte sorteringsløsningen op på udvalgte sektioner på stadion og derefter observere og tilpasse løbende. Vores observationer viste os, at publikum var positive over for det nye tiltag, og at det affald, der blev smidt ud, blev sorteret korrekt.
Vores observationer viste dog følgende udfordring: Publikum på stadion har for vane at lade deres affald ligge på tribunen i stedet for at tage det med til nærmeste affaldsspand.

For at løse denne udfordring blev der udviklet en række forskelligt kommunikationsmateriale. I samarbejde med AGF blev der produceret skilte, videomateriale og SoMe content for at kommunikere den nye løsning til AGFs publikum.

Gennem positiv og engagerende kommunikation så vi en klar udvikling fra testkampen til den fulde lancering en måned senere.

Udover ovenstående tiltag, holdt Rethink Event oplæg for både AGFs driftfolk og frivillige. I sådanne projekter er det afgørende, at den bagvedliggende struktur fungerer optimalt, og dette kræver, at AGFs medarbejdere og frivillige ved, hvordan de skal håndtere affaldet, og hvorfor det er vigtigt.

Læs AGF’s Ansvarsrapport 2020